
Rutiner
Förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande. Den ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn. Utbildningen ska utgå från en helhetssyn på barn och barnens behov, där omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet. I samarbete med hemmen ska förskolan främja barnens utveckling till aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande människor och samhällsmedlemmar. I utbildningen ingår undervisning. Undervisning innebär att stimulera och utmana barnen med läroplanens mål som utgångspunkt och riktning, och syftar till utveckling och lärande hos barnen. Undervisningen ska utgå från ett innehåll som är planerat eller uppstår spontant eftersom barns utveckling och lärande sker hela tiden. Förskollärare ska ansvara för det pedagogiska innehållet i undervisningen och för att det målinriktade arbetet främjar barns utveckling och lärande (Lpfö 18).
7.45 Förskolan tar emot barn ute på gården, tomt 74
9.15 Dagens aktiviteter startar: Naturgrupper, femårsgrupper (matte/språk)
och rörelsegrupper går iväg år olika håll
9.30 Kort samling med sång och ramsor (de yngsta barnen)
9.45 Fruktstund
10.15 Lek och lärande i grupp ute eller inne
11.15 Kort samling inne före lunch
11.30 Lunch – tid för samtal och småprat
12.15 Vila och avslappning
13.00 De större barnen på Tranan ritar, bygger med lego, lägger pussel mm
13.30 De yngsta barnen börjar vakna
13.30 Barnen har aktiviteter gruppvis i skapande, barnens val, gå ut dansmatte,
språkgrupper
15.30 Mellanmål
15.50 Gemensam reflektion på Tranan – vad har vi lärt oss idag
>16.15 Avslutande lekstund ut eller inne efter väder (föräldrar hämtar)